Len hore, alebo dolu!
2013-02-25 17:40:56 | O ivote | pretan: 1328x |
Vade vkol ns je vetko v neustlom pohybe. Vyvolva ho Zkon pohybu, ktor je neoddelitenou sasou univerza. Neustla nutnos pohybu enie teda vetko dianie dvomi smermi. Bu smerom hore, alebo smerom dolu. Bu hore, k vvoju, vzostupu a oraz viemu zdokonaleniu, alebo dole, k padku, degradcii a znieniu. Trvalo st na jednom mieste nie je mon.
Ten, kto tak in a sna sa trvalo st na uritej rovni, ktor dosiahol, ten sa v skutonosti zastavil vo svojom alom progresvnom vvoji. A kee nejde nahor, Zkon pohybu, ktor neumouje nikdy nikomu a niomu dlhodobo st na jednom mieste, ho tla k pohybu u len jedinm monm smerom. Nadol!
Vemi jednoducho povedan, o sa trvalo nevyvja, mus zkonite upada. Lebo zosta st na jednom mieste sa ned. Zkon nevyhnutnho pohybu vetkho vo stvoren to vyluuje.
Na svete existuj cirkvi, ktor tvrdia, e u po cel stroia verne a nemenne zachovvaj pravdy vlastnej viery. e s v tomto pevn ako skala a e v tom vytrvaj a do skonenia sveta. Inmi slovami povedan, e uritm spsobom pevne zakonzervovali svoju vierouku, ktor sa v takomto stave stala urujcou na cel veky. Na toto sa potom odvolvaj a s na to aj patrine hrd.
Ale je vbec mon by na nieo takhoto hrd? Je mon vo vzahu k Zkonu neustleho pohybu, innho vo stvoren, nieo pevne a natrvalo zakonzervova? Nie je sn nemenn zabetnovanie, hoci aj v danej dobe nieoho kontruktvneho a progresvneho, zaiatkom pomalho, nebadatenho a nepozorovatenho padku?
ia je to tak, lebo to ani inak neme by! Lebo ak sa nieo rozhodneme pevne zakonzervova znamen to, e to u alej nenapreduje a nevyvja sa. e to nejde nahor, ale kee st na mieste mon nie je, mus to s u len jedinm monm smerom, a to nadol. Zkon neustleho pohybu to potom nevyhnutne mus tlai prve tmto smerom.
lohou cirkv je podporova a stimulova neustly duchovn vvoj udstva. Jednou z viacerch prin sasnho padku je i skutonos, e prve toto sa nedeje. e sa duchovn vvoj zastavil a zabetnoval na uritom stupni a u nejde alej. U nechce s alej! Avak zosta st mon nie je!
Vezmime si naprklad kresanstvo, ktor je neoddelitenou sasou nho stredoeurpskeho priestoru. Zaalo to Abrahmom, pokraovalo prorokmi, a nakoniec priiel Kristus. Ono nov, o v alom vvoji poznania Kristus prinal sa zdalo tm, ktor upievali na starch, dovtedajch formch a kacrske. Zdalo sa im to ako rhanie.
Kristus vak, v slade so Zkonom nevyhnutnho pohybu a vvoja, ktor je jednm zo Zkonov jeho Otca, prinal nov uenie, ako alie pokraovanie a rozvinutie toho starieho a predchdzajceho.
idovstvo vak vo svojom kovitom ustrnut na uritom stupni nebolo schopn spozna v Kristovi Mesia a ani ho nespoznalo. Nedokzalo akceptova al, nevyhnutn stupe v vvoji duchovnho poznania, ktor v zohadnen Zkona neustleho pohybu prinal na zem Kristus vo svojom uen.
Na tomto prklade meme vidie progres a degradciu. Meme vidie vziu alieho monho vvoja na jednej strane a na druhej strane padok a nsledn pd idovskho nroda, zaprinen snahou konzervova dan stav a neprijma to nov a progresvne.
Ale Zkon nevyhnutnho pohybu sa nezastavil ani Kristovm prchodom, pretoe ide o jeden z nemennch a dokonalch Zkonov jeho Otca. Ak budeme pozorne ta Jnovo evanjelium, njdeme v om tieto Jeiove slov: Ete vea by som vm mal toho o poveda, ale teraz by ste to nechpali. Ke prde on, Duch Pravdy, uvedie vs do celej Pravdy, lebo nebude hovori sm zo seba, ale bude hovori, o pouje a zvestuje vm, o m prs.
Svet sa teda raz m dozvedie pln Pravdu a to vtedy, ke primerane dozreje Ke ju u bude schopn chpa. Svet sa m dozvedie pln Pravdu o loveku, o tom, odkia priiel a kam m smerova. Pravdu o Stvoriteovi, o utrpen, o smrti, o zmysle udskho bytia i o tom, ako sprvne a dobre i. A tto Pravda bola Duchom Pravdy, o ktorom kedysi hovoril Kristus, na zemi zakotven.
Ale op sa stalo to ist, ako za Jeiovch ias, ibae v novom ate. Strnulos, uptos a kovitos kresanskho sveta, pevne, naveky a navdy zakonzervovala pravdy svojej viery a tm sa stali neschopnmi prija to nov. To nov, prichdzajce v Zkone nevyhnutnho duchovnho pohybu.
Pravda zostva nepovimnut, pretoe viera kresanskho sveta je pevn a neochvejn, ako skala. Avak toto zabetnovanie a zafixovanie danho stavu, tto duchovn nehybnos, nepripajca progres je zastavenm. Ale kad zastavenie vo stvoren je zaiatkom padku, pretoe st nie je mon. Ak sa toti odmieta s nahor, mus sa to potom nevyhnutne rti nadol.
Na T 2 bva relcia s nzvom Uchom ihly, v ktorej si dvaja kazi, jeden katolcky a druh z cirkvi bratskej, pozvaj hosa, spravidla veriaceho loveka. Mali tam tie istho pna profesora, psobiaceho na detskej onkologickej klinike v Prahe Motole. Pn profesor bol hlboko veriaci. Okrem inch otzok sa ho tie sptali, ako si vysvetuje utrpenie det, ktor m kadodenne na oiach. A on odpovedal, e sa tak deje kvli vinm a hriechom ich rodiov, alebo ich starch rodiov.
Nesmierne zarajcim na jeho odpovedi bol fakt, e tento inteligentn, rozhaden a hlboko veriaci star pn, kadodenne konfrontovan s realitou udskho utrpenia vbec nepochopil jeho podstatu. Vbec nechpal, o to utrpenie vlastne je, preo a odkia k nm prichdza a ako sa s nm mme sprvne vyrovna. Takto nieo je nepochopiten a zarajce o to viac, e lovek, ktor v dnenej dobe o i len trochu chce, me ma v tejto veci plne jasno. Vbec nemus zotrvva v tpavej nevedomosti v tejto tak zsadnej otzke.
V spomenutom prklade sa odzrkaduje realita celho sasnho kresanstva. Medzi kresanmi je mnoho dobrch a lskavch ud, ktor vak vo svojom duchovnom poznan a rozirovan vedenia nechc s alej. Vo svojich ivotnch nzoroch a postojoch preto pevne zotrvvaj v zabetnovanch pravdch rznych kresanskch vierok. Tto udia si neuvedomuj, e ich takzvan pevnos vo viere, na ktor s patrine hrd a ktorou im ni neotrasie, znamen odmietnutie nevyhnutnho progresu smerom nahor, za m sa skrva pomal, zo zaiatku nebadaten, ale ist padok.
Lebo neprosn Zkon pohybu vo stvoren pozn iba dve cesty. Cestu hore, alebo cestu dole! Kad zastavenie je odmietnutm postupu vpred. Kad zastavenie je vyvolenm si cesty nazad. Je vyvolenm si padku. A tento vntorn, skryt a nebadaten duchovn padok sa napokon prejav aj navonok. Prejav sa padkom spolonosti, padkom hodnt, padkom absoltne vetkho tak, ako to prevame dnes.
http://kusvetlu.blog.cz/ vspoluprci s M.. |